Samerna började att samla ihop sig för att kunna vara med och påverka för hundra år sedan.
Då tyckte man inte om att en del samer gick i sämre skolor. Man tyckte inte om att staten tog mark och renar från samerna.
Samer fick inte ha både kor och renar. De som inte hade renar var inte längre samer, tyckte staten.
Staten tvingade vissa familjer att flytta iväg med sina renar. Det fanns inte plats för alla renar i norr. Om de inte flyttade hotade staten att döda deras renar. Då hade de inget att leva av.
Samer bildar organisationer för att bli starkare tillsammans. Till exempel organisationen Sameätnam och Svenska samernas riksförbund.
Det finns lokala sameföreningar i hela Sverige.