svartvit bild på ren med packning

Samernas historia

Det finns speciella saker som bara finns i samiska områden. Man har hittat gamla saker i marken och målningar på klippor som är flera tusen år gamla.

Första gången någon skrev något om samer var för 2 tusen år sedan.

En romersk historiker skriver om ett folk han kallar fenni. Av beskrivningen förstår vi att det var samernas förfäder.

Några hundra år senare skriver en annan historiker att samer åker skidor och har kläder av päls. Han kallar folket för skridfinner.

Samer har fiskat och jagat renar och älgar och andra djur. Några renar tämjde samerna för att bära saker.

När kungen ville ha mer skatt av samerna började de tämja fler renar och samla ihop större renhjordar. Det hände på 1600-talet. 

Nu finns det inga vilda renar kvar i Sverige. Alla renar har en ägare.

Senast uppdaterad: 23 januari 2025 av Marie Enoksson.